Pridružen: Septembar 20th, 2008, 2:51 am Tekstovi: 2098
|
Evo jos jedan stariji intervju, takodjer iz Dana, i to sa Adnanom Pezom. Podebljacu nekoliko interesantnih recenica, koje nisu bas samo vezane za vehabizam. Quote: KUR’AN JE NAS USTAV
Sarajevo su sokirali incidentom izazvanim na osmomartovskoj tribini "Zena, religija i drustvo" kada su najavili "slobodu bosanske zene poput one kakvu imaju Afganistanke". Ko je organizirao Aktivnu islamsku omladinu? Nasa novinarka boravila je u Zenici gdje je razgovarala sa Adnanom Pezom, predsjednikom AIO-a, i njegovim najblizim suradnicima i saznala: jezgro AIO-a zaceto je u Odredu "El-mudzahidin" i danas ih ima nekoliko hiljada u BiH. Prostorije najcesce dobijaju besplatno, sredstva im stizu i sa Istoka i sa Zapada, a u Sarajevu im je pomogao Mustafa Mujezinovic. Za sebe kazu da su upuceni od Allaha dz.s. Zato prakticiraju izvorni islam i hoce da promijene ljude, drzavu, skolstvo, zdravstvo... Bosnu i Bosnjake. Svojim su nacinom zivota zadovoljni. Dozvolili su nasoj novinarki da posjeti njihove supruge i sestre. U jednom sarajevskom stanu ove izrazito mlade zene su skinule nikab i pricale o sebi i svojim porodicama --------------------------------------------------------------------------------
Pise: Dzenana KARUP HOMEINI JE KRIV ZA SVE
NA UGLU BULEVARA KRALJA TVRTKA U Zenici nalaze se prostorije "Organizacije Aktivne islamske omladine". Iza staklenih ulaznih vrata, iznutra zastrtih gustim paravanom, je malo predsoblje. Izuvanje je obavezno. Ravno naprijed, niz veliki hodnik, mesdzid. Desno, kancelarija u kojoj su nasi domacini Adnan Pezo, predsjednik Organizacije, i Ismet Fazlic, direktor centrale AIO-a. "Odluku o formiranju Organizacije donijelo je nas nekoliko Bosnjaka, pred kraj rata, jer smo vidjeli da treba nastaviti da'wu, islamsko misionarstvo, a ovo je bio nacin za legalno djelovanje. Smatramo da je to nasa obaveza od Allaha dz.s. Da'wu treba ciniti organizirano, a ne pojedinacno, i zato smo se mi ovdje okupili", kaze predsjednik Pezo. Potom objasnjava: "Islamsko misionarstvo je vrlo jednostavno. Allah dz.s. u Kur'anu kaze: 'Ljude i dzine sam stvorio da mi robuju.' Dakle, to je svrha njihovog postojanja. Kad je stvorio sve duse, uzeo je od njih zavjet da ce mu robovati, i onda ih pustio na zemlju da vidi kako ce ko od njih postupati. Za muslimane glavni je zivot na ahiretu, a ne zivot na dunjaluku. 'Prenesite od mene makar jedan ajet', rekao je Muhamed a.s. S obzirom na to, covjeku je u njegovom zivotu najprece kako ce Allah dz.s. biti sa njim zadovoljan. Obaveza je, kad nema Poslanika, pozivati narod. Eh, tu mi pronalazimo svoje mjesto. Objasnjavamo ljudima sta Gospodar trazi od njih da bi mu mogli biti pokorni i na ahiretu zasluziti nagradu, a ne kaznu. Znaci, zivljenje potpuno u skladu sa onim sto je Allah dz.s. odredio. Iskljucivo postivanje Serijata i praktikovanje izvornog islama."
Otvaraju se vrata sejtanu
Adnan Pezo rodjen je 1973. godine u Prijedoru gdje je zivio sa roditeljima i dva brata do svoje 14. godine kad odlazi u Vazduhoplovnu gimnaziju Jugoslovenske narodne armije u Mostaru. Po zavrsetku, upisuje Vazduhoplovnu akademiju u Zadru. Priznaje da mu je u to vrijeme jedina zelja bila da postane pilot. Razmisljao je, sjeca se, da se uclani u SKJ zbog lakseg napredovanja u karijeri. Pocetkom rata u Hrvatskoj, Akademija se izmjesta u Rajlovac, a uoci agresije na BiH prebacuju ih u Zarkovo. Adnan je sve napustio i 30. aprila 1992. godine vratio se u Prijedor. Otac mu je odveden u zloglasni logor Omarska, gdje je i ubijen, a on sa majkom i bracom odlazi u Hrvatsku i prikljucuje se jedinici "Zmaj od Bosne" u Bosanskom Brodu. Krajem '93. vraca se u BiH i od 20. oktobra iste godine pripadnik je Odreda "El-mudzahidin". Bio je ranjen na Ozrenu, deset dana nakon oslobodjenja Vozuce. Do '92. godine nije znao obaviti namaz. Na komentar da bi on danas, da nije bilo rata, bio pilot i da ni dalje ne bi znao klanjati, kaze: "To da nije... otvaraju se vrata sejtanu. Allah dz.s. mi je odredio sudbinu ovako kako mi je odredio. Elhamdullilah! kad je Allah dz.s. uputio mene i sve koje uputi."
Jedan od upucenih je i Ismet Fazlic, rodjen 1973. godine u Zavidovicima. Pored aktivnosti u AIO-u, student je Fakulteta politickih nauka, Odsjek odbrana i sigurnost. Na pocetku rata ukljucio se u jedinicu "Asim Camdzic", a 1994. godine presao u Odred "El-mudzahidin", gdje je ostao do potpisivanja Dejtonskog sporazuma. Odlazak u ovu jedinicu uticao je i na njegov izgled: "Bradu sam imao i ranije, s tim sto sam je povremeno kratio. A, definitivno sam se odlucio da je nosim cim sam dosao u 'El-mudzahidin', jer to je jedno prirodno obiljezje muslimana i s tim se ne moze igrati."
O tome koliko je njihovo druzenje sa Arapima uticalo da promijene nacin zivota, Ismet prica: "Pri prvim nasim susretima, osjetio sam da malo znam o vjeri, iako sam klanjao i prije. U dodiru sa njima naucio sam temeljne stvari o islamu. Cinjenica je da i ono sto sam poznavao nisam dozivljavao srcem. Do tada sam bio pripadnik islamske vjeroispovijesti iz tradicionalnog osjecanja. Jednostavno, nisam shvacao sustinu i svakako da su u tome mudzahedini Arapi imali velikog, velikog uticaja na mene. Ja se time ponosim." Adnan se slaze sa njegovim rijecima, a Ismet dalje kaze: "Kad sam prvi put vidio mudzahedina Arapa imao sam utisak, prosto receno, da taj covjek ne pripada ovom svijetu. Nisu se uklapali. Imali su ideje koje se nisu uklapale u, da kazem, laickim drzavama, laickom nacinu zivota i shvatanju. Odmah mi se strasno svidio njihov nacin komuniciranja, ponasanja, odnosa prema braci... Kad razgovaras sa njima, ni u jednom momentu se nece desiti da oni tebe prekinu, podignu glas, psuju... Imaju unutrasnji mir, na licima im se vidi da su iskreni, istinski vjernici."
Allah ih je uputio
U "El-mudzahidinu" je, pricaju, bilo oko 500-600 Bosnjaka i najvise 200 Arapa. Svaki Bosnjak je, da bi bio primljen u Odred, prvo morao zavrsiti serijatski kurs. Ismet objasnjava: "Na kursu sam naucio osnovne, temeljne stvari i dalje sam se dogradjivao. Isao sam dobrovoljno jer sam imao zelju. Vi mozda imate predstavu da su Arapi, koji su dosli ovdje, jednim agresivnim ponasanjem napravili od nas druge ljude. Ne. Morate znati da jedan ljudski postupak moze uputiti hiljadu ljudi. Isto tako, sama predavanja, to su dosta interesantne stvari. Nijedan covjek koji zavrsi serijatski kurs ne mora to sve i da prihvati. Sve zavisi od upute. Nasa je duznost da ljudima prenosimo islamsko ucenje i sve sto je vezano za islam, a uputa dolazi od Allaha."
Pitam ih kako se moglo desiti da su oni, odgojeni i vaspitani kao prosjecni Bosanci, u jedinici u kojoj ih je bilo brojcano vise, u svojoj zemlji koju su branili od agresije, dosli u situaciju da im Arapi, kao stranci, potpuno nametnu svoj nacin zivota? Adnan se protivi: "Postoje dva uvjeta da bi se primio islam. Prvi je da covjek sazna, a to je taj uticaj Arapa, i drugi je da ga Allah dz.s. uputi. Ni taj Arap, ni ja, kao ni nasa organizacija, ne upucujemo na taj put, nego Allah. Mi samo prenosimo njegove naredbe." Kako to da nisu upuceni prije susreta sa Arapima? Adnan odgovara: "To ne zavisi od nas. Recimo, u Poljskoj je mnostvo ljudi koji ne mogu postati muslimani dok ne dodje do njih znanje sa kojim je dosao Bozji poslanik." Dalje pitam zasto nisu postali muslimani prije rata iako su imali mogucnost da spoznaju vjeru. Kaze: "Nisam isao u mekteb. Niko me nije zvao. Sustina je da covjek od Allaha dz.s. mora dobiti uputu." A, upitan zasto ostali u BiH nisu upuceni, predsjednik AIO-a kaze: "Ne znam objasniti sto Allah nije ostale uputio, ali znam da u Kur'anu pise: 'Ti ne upucujes koga ti hoces, nego Allah uputi koga on hoce.' To se odnosi na Poslanika. I kad je takva stvar sa njim, sta ocekivati od nas. Ja mogu reci da je Allah tvoj Gospodar, Stvoritelj, i da si duzna njemu robovati, ali ne mogu tvoje srce promijeniti. U hadisu se kaze: 'Ako ti ides prema Allahu hodeci, on ce prema tebi trceci.' Covjek sam treba traziti uputu."
Onda Adnan objasnjava sta zapravo znaci biti musliman: "Zasto bih se ja ponosio time sto sam Bosnjak kad nisam na to imao uticaj, rodjenjem sam takav. Biti musliman je vlastito opredjeljenje. Svako dijete se radja u islamu, a roditelji od njega, kao i drustvo i sredina, naprave krscana, ateistu, zidova..." Na komentar da on ovim negira svaku drugu vjeru osim islama, dok se istovremeno cesto istice da je islam najtolerantniji, Adnan odgovara: "Allah je jedan i on je slao sve poslanike, Musu i Isaa (Mojsija i Isusa Krista), sa jedinom, istom vjerom, a to je islam. Medjutim, nakon Poslanika ljudi su izvitoperili ucenje koje je bilo, i tako danas imamo krscanstvo i ostale religije."
Nacin njihovog zivota se, priznaju, puno razlikuje od zivota ostalih ljudi u BiH. Pritom ne misle samo na nemuslimane, nego i na ostale Bosnjake. "Treba da mijenjamo ljude", vele u Organizaciji aktivne islamske omladine. O nacinima na koje to namjeravaju raditi, kazu: "Moramo ljudima objasnjavati njihovo porijeklo, a porijeklo im je Allahovo stvaranje. Dalje, moraju znati da ce zivjeti i kad umru i biti tamo pitani za svoja djela." O uspjesima koje su imali u svom radu, od 1995. godine kada je Organizacija prvi put registrirana do danas, u AIO-u tvrde: "Umnozili smo se desetinama puta. Kad smo tek pocinjali bilo je par stotina Bosnjaka koji su zivjeli na ovakav nacin. Sada nas ima nekoliko hiljada na prostoru cijele BiH. To znamo pouzdano na osnovu podataka koje imamo o nasim aktivnostima." Opcinski odbori AIO-a rade u Travniku, Bugojnu, Zavidovicima, Visokom, a u Sarajevu je Gradski odbor. Mnogi predsjednici ovih odbora su studenti, ali studiraju u slobodno vrijeme: "Ovaj rad je nasa obaveza, a sve ostalo je u drugom planu." Aktivisti i clanovi Organizacije nisu stariji od 25 godina. U clanstvu nemaju stranaca. Organizacija je, naglasavaju, iskljucivo bosnjacka, jer: "Ne mozemo sebi dopustiti da imamo ovdje nekog Arapa jer bi to, mozda, proizvelo odbojnost kod nekih ljudi."
Muslimani imaju samo dva praznika
Aktivnosti, koje se nisu mijenjale od pocetka njihovog rada, obuhvataju predavanja, tribine, serijatske kurseve, ljetne kampove, zajednicke iftare u vrijeme ramazana... Jedino se, tvrde, mijenjao obim tih aktivnosti i sad je puno veci. Ipak, nisu odmah mogli krenuti sa da'wom jer su morali obezbijediti prostorije i sredstva. Pezo kaze: "U vecini gradova, a prisutni smo u svim bh. mjestima, dobili smo ili besplatan prostor ili veoma povoljne cijene najamnine. U Sarajevu nam je prostorije dala opcina Stari Grad, a nacelnik Mustafa Mujezinovic obezbijedio pomoc za njihovo saniranje."
Mjesecno organiziraju i do stotinu predavanja. Teme su iskljucivo islamske. U Organizaciji postoji grupa predavaca specijalizirana za taj dio da'we, a nerijetko pozivaju u goste eminentnije licnosti islamske naobrazbe. Navode podatke iz mjeseca ramazana kad su u Sericima, kod Zenice, imali devet predavanja, Doboj-Istoku 30, Bosanskom Petrovcu 40, Gorazdu tridesetak, Sanskom Mostu tri, Zavidovicima desetak... Predavanja se odrzavaju u mesdzidima ili prostorijama Organizacije. Na tribinama gostuju predavaci, a najcesci su Zuhdija Adilovic, Sefik Kurdic, sa Islamske pedagoske akademije i hafiz Efendic iz Zavidovica. I tribine i predavanja se organiziraju za muskarce i zene, ali su odvojeni. U prostorijama AIO-a u Zenici postavljeni su paravani jer "lakse je kad ima zastor, pa ako se neko okrene, ne mora paziti gdje ce pogledati. Zene dodju pokrivene, ali podignu nikab da bi pisale."
Serijatski kursevi obicno traju mjesec dana. Polaznici dolaze cetiri puta sedmicno po tri casa i bude ih od 15 do 70. AIO mjesecno organizira pet-sest kurseva i to je, vele, minimum. "Mi pozovemo sve i ko osjeca da mu je potrebno, dodje. Ne treba nikakvo predznanje." Kursevi su, pricaju dalje, opet odvojeni za muskarce i za zene i imaju tri stepena. Na prvom se uci ko je Allah dz.s. i kako vjerovati u njega, o Dzennetu, Dzehennemu, kako postiti, kako obavljati namaz... Proteklo ljeto AIO organizirala je sedam kampovanja. "To je jedan od nacina da se dodje do ljudi. Neki dodju radi provoda, a mi to iskoristimo za da'wu. Slicno je i sa nasom Akademijom taek-wan-dooa, koja radi u Bugojnu, Zenici, a uskoro ce biti i u Sarajevu. Mladi ljudi dodju, mi provedemo da'wu", kaze Pezo. A, sta planiraju u buducnosti? "Zelimo da neke metode unaprijedimo. Hocemo i malo veci pristup institucijama koje okupljaju omladinu na bilo koji nacin. Mislimo na srednje skole, univerzitete, omladinske organizacije raznih profila... To ce nam biti prioritet. Zelimo da sami odabiremo ljude."
Prije vise od godinu dana u nekim gradovima srednje Bosne pojavili su se plakati na kojima su Bosnjaci pozvani da ne slave Novu godinu i ne cestitaju je krscanima. Plakat je stampan u aranzmanu Organizacije islamske omladine, koja, priznaju njeni aktivisti, i na ovaj nacin provodi da'wu. O stavovima AIO-a prema proslavama Nove godine, Osmog marta i sl., kazu: "Zasto bi se to slavilo? Zasto da se slavi bilo koji praznik? Muslimani imaju dva praznika, kao sto ih je obavijestio Poslanik, a to su dva Bajrama. Vise za muslimane nema nijednog praznika koji mogu slaviti." Na pitanje ko finansira stampanje letaka, Predsjednik AIO-a odgovara: "Nasa organizacija. Elhamdullilah! imamo sredstva. Dobijamo donacije od raznih organizacija sa svih strana svijeta, i sa Istoka i sa Zapada."
Ko su prijatelji, a ko neprijatelji
Nasi sugovornici kazu da sa hodzama i imamima bh. uleme u Zenici nemaju nikakvih relacija. "Imamo fine odnose sa Islamskom pedagoskom akademijom, a dobro smo se slagali i sa zenickim muftijom Halilom Mehticem. Ali, on je sada bivsi (u Zenici se govorkalo da je bas zbog tih relacija i smijenjen, prim. aut.). U Travniku je situacija sasvim drugacija, tamo imamo fantasticne odnose, Bugojno i Zavidovici takodjer. Razlicito je od mjesta do mjesta, ali tvrdimo da nije problem do nas."
Predsjednik islamske omladine ovako objasnjava kakvo bi drzavno uredjenje volio da bude u Bosni i Hercegovini: "Islamsko, zasnovano iskljucivo na principima Serijata. Danas takve zemlje, kakva je bila u vrijeme Poslanika, nema na dunjaluku. Najblizi oblik, o kome govorim, mozda je u Saudijskoj Arabiji. Da bi ovdje doslo do formiranja islamske drzave trebalo bi promijeniti skolstvo, zdravstvo... Sta bi falilo da u Sarajevu budu dvije gimnazije: muska i zenska. Mi cemo to svakako pokusati, ali tako nesto treba prvo pribliziti srcima ovdasnjih ljudi." Dok govori, u ruci drzi Kur'an: "Ovo je nas ustav, ono po cemu cemo se mi ponasati. Ovdje je Allah dz.s. sve objasnio muslimanima i mi iz Njegovih poruka izvlacimo propise za svoje ponasanje. Svoje stavove gradimo iskljucivo na onome sto je Allah rekao u Kur'anu i njegov Poslanik u hadisu. Opet ce, medjutim, neko komentiati - oni iz AIO-a su radikalni, neprijatelji..."
Ko su prijatelji, a ko neprijatelji muslimana, aktivisti islamske omladine odgovor ponovo nalaze u Kur'anu i citiraju: "'O, vjernici, za prisne prijatelje uzimajte samo svoje, ostali vam propast zele. Jedva cekaju da muka dopadnete. Mrznja izbija iz njihovih usta. Jos je gore ono sto njihova prsa kriju...' To su rijeci Allaha dz.s. - nisu nase." Dalje objasnjavaju da Allah ne zabranjuje vjernicima da se lijepo ophode prema krscanima i zidovima koji se ne bore protiv njih i koji mirno zive u njihovom susjedstvu. "Na kraju krajeva, nama je obaveza da i njih pozovemo u islam. A kako cemo ako necemo lijepim ponasanjem i lijepim rijecima. Medjutim, to ne znaci prijateljevati. Te dvije stvari su razdvojene. Dakle, lijep odnos - da, prijateljevanje - ne. To je definicija. Allah dz.s. kaze i ovo: 'Ne prijateljujte sa zidovima i krscanima, oni su jedni drugima prijatelji.'" Kao dokaze za svoje rijeci nude sure i ajete iz Kur'ana. Uostalom, uskoro ce, najavljuju, AIO izdati prijevod doktorske disertacije jednog autora iz Saudijske Arabije u kojoj je potanko objasnjeno ko su prijatelji, a ko neprijatelji islama.
Otkako su primili islam, aktivistima i clanovima AIO-a "zabranjeno je" slusati muziku, a na televiziji gledaju uglavnom informativne emisije i dokumentarne programe, te videokasete sa islamskim sadrzajem. Knjige citaju, ali samo one od kojih mogu imati koristi. Dalje: "Boziji poslanik kaze: 'O, omladino, ko od vas moze neka se zeni, a ko ne moze neka posti.'" A to znaci: "Covjek treba mlad da se zeni da bi se sacuvao od harama u koji moze upasti, blud i slicno. Kad se ozeni manje su mogucnosti, jer se covjek smiri kraj zene." Ljubav i seksualni odnosi su zabranjeni prije braka: to je grijeh. Na pitanje da li je u vrijeme dok je isao u Gimnaziju u Mostaru cinio grijehe, Adnan odgovara: "Kad sam bio na tom nivou znanja, to je bilo sasvim normalno. Nema grijeha u neznanju, to je prva stvar. Ono sto je bilo prije islama, sa islamom se brise. Allah dz.s. ponistava sve grijehe covjeku sa pokajanjem."
Vjera im ne dozvoljava bilo kakvu vrstu zabave, izlaske, asikovanje... Zabranjeno je bilo kakvo osamljivanje muskarca i zene koji nisu u srodstvu. Kontakt sa djevojkom mladic uspostavlja putem preporuke i to tek kad odluci da se zeni. Sljedeci korak je odlazak u njenu kucu i razgovor sa njom i starateljem. Ismet Fazlic se ozenio tako prije skoro dvije godine. Njegov prijatelj je poznavao brata djevojke. Isao je cetiri puta na razgovore. "Govorili smo o konkretnim stvarima. Postavljao sam joj ozbiljna pitanja. Iznio sam joj svoju biografiju i rekao da svoj zivot zelim urediti po islamskim principima", sjeca se Ismet. Njegova supruga od udaje nosi nikab, a tada je imala 18 godina. Naglasavaju da je to najcesca praksa, jer djevojke prije udaje, po tom pitanju, cesto nailaze na nerazumijevanje sredine, a "u braku nadju zastitu". Ismetova supruga je zavrsila Gradjevinsku tehnicku skolu, ali sada ne radi, "pastir je njegova stada". Upitan da li bi dozvolio svojoj zeni da se zaposli, Ismet objasnjava: "Da, ali u nekoj kancelariji gdje su samo zene i gdje muskarci nemaju pristupa." S obzirom da je to nerealno u sadasnjoj BiH, i on i Adnan vele: "Zato mi i radimo da promijenimo situaciju". A, na pitanje sta zene da rade dok oni to ne promijene, kazu: "Neka odgajaju djecu."
Sumnjive stvari
Dan poslije ovog razgovora dobila sam priliku da susretnem zene koje nose nikab, prakticiraju izvorni islam i postuju Serijat onoliko koliko im uslovi dozvoljavaju. Sastanak je bio u jednom stanu u Sarajevu, u koji nas fotoreporter nije mogao uci, jer su zene bile same. Mlade, nepokrivene, docekale su me u dnevnom boravku u kome osim stalka za televizor nema nikakvog namjestaja. Domacica objasnjava da su sobu preuredili da bi mogli primiti sto vise "brace i sestara": "Namjestaj samo zauzima prostor. A, i kad ne stignemo u mesdzid, tako nam je zgodnije klanjati." Na zidovima su arapski natpisi. U jednom uglu knjige sa islamskom tematikom. Jastuci su poredani uz zidove sobe, a domacica sok i kolace stavlja na musemu prostrtu na podu.
Islam koji su primile ucinio ih je, vele, drugacijim od ostalih mladih zena u BiH. Alma Varatanovic objasnjava: "Mi smo bile samo imenom muslimanke, kao sto je vecina ljudi danas. Znali smo samo sta je tradicionalni, ali ne i izvorni islam." Kanita D. dodaje: "Musliman je, u prijevodu, covjek pokoran Allahu dz.s., koji ispunjava sve duznosti kojima ga je Allah zaduzio." Alma kaze: "Prvi stepen u islamu je izgovoriti: 'Svjedocim da nema boga osim Allaha i svjedocim da je Muhammed rob i Poslanik.' Drugi, sve obaveze kojima je Allah zaduzio covjeka i ostavljanje svih onih stvari koje je Allah zabranio. I treci, ispunjavanje svega lijepog u islamu i ostavljanje sumnjivih stvari." Sumnjive stvari su, objasnjavaju, ako, recimo, u prodavnici kupujes neki proizvod, a nisi siguran od cega je napravljen.
Razlozi koji su ih naveli da se promijene, razliciti su. Zajednicko im je da su sve rodjene u Sarajevu i da su mlade. Kanita D. je rodjena 1973. godine. Nije jos udata i ne nosi nikab. Radi administrativne poslove na kompjuteru u jednoj islamskoj organizaciji. Ona prica: "Tri godine sam u islamu, a dvije godine pokrivena. Prije toga bila sam kao i svaka prosjecna Bosnjakinja. Moj brat je prvi primio islam i preko njega sam se nasla u tom drustvu. Nisam klanjala, ali me majka naucila tradicionalnom nacinu. Bila sam los musliman, neznalica."
Alma Varatanovic je rodjena 1978, nosi nikab i ima kcerkicu Hanan od godinu i po. Isla je u medresu. Muz joj je iz Sarajeva, rodjen 1975. godine, student na Prirodno-matematickom fakultetu. "Na pocetku rata zivot i smrt su odjednom bili tako blizu. Otac je poginuo '92. godine. Bio mi je potreban smisao zivota, cilj", kaze Alma i nastavlja: "Pokrile smo se majka i ja, iz ljubavi prema vjeri, i okrenule se praktikovanju islama. Nikad za ocevu smrt nismo rekle: zasto je poginuo? Kakav je to Bog koji uzima najbolje? Rekle smo: hvala Allahu, jer znale smo da su to iskusenja." Ne kaje se sto se mlada udala: "Mi smatramo da su pogresni postulati da zena treba da se osamostali, ima svoje pare, karijeru. Ja najljepse godine svog zivota provodim sa svojim muzem." Kaze da ponekad i sa svojim rodicama, koje nisu pokrivene, pocne raspravu o razlicitom nacinu zivota. "Nasi brakovi nemaju probleme koje imaju drugi. Ne razmisljamo gdje su, sta rade, hoce li prokockati ili popiti pare, udariti me? Nece zbog islama. Kad bi svi muskarci bili kako je Allah odredio, to bi bio hair."
Bez oceve ljubavi zbog nikaba
Kcerka A.P. zove se Sara i ima 38 dana. Blago se smijeseci, njena majka objasnjava da je ljudi cesto pitaju kakvo je to ime. Jednostavno: "Zena Ibrahima a.s. tako se zvala." A.P. je '77. godiste. Pokrila se prije pet godina i takva odlazi na posao u Klinicki centar. Kaze da zbog toga nema problema, pogotovo je dobro prihvataju pacijenti. Kad se pokrila isla je u drugi razred Medicinske skole. Sjeca se da je bio rat i da je pocela razmisljati o islamu. Nasla je u Kur'anu obavezu zena da hodaju pokrivene i to je i ona ucinila.
U sobi je jedna beba: Imran, rodjen prije 46 dana. Njegova mama, Almedina Bezdrob, student je trece godine Ekonomskog fakulteta. Na pitanje kako stize zavrsiti sve obaveze, odgovara: "Samo ne treba stvarati probleme, komplikovati. Radost je dijete u kuci, a muz i dijete nisu opterecenje. Kad kuham, ne razmisljam da je to tesko i komplikovano, vec da bude ukusno. To mi je zadovoljstvo." Nihada Sahinovic Avdic zavrsila je gimnaziju i imala ambicije za dalje skolovanje. Iako je '78. godiste, udata je i ima bebu. Kaze: "Imam zelju da se obrazujem, ali na nekim mjestima se osjecam neprijatno, gledaju me poprijeko, sa predbacivanjem. Svi u Sarajevu pricaju protiv nikaba, a mene niko ne pita o tome." Njen muz je zavrsio srednju umjetnicku skolu, nije mogao nastaviti studij jer nemaju toliko novca, a i "puno radi". Zaposlen je u halal mesnici. Nihada je bila prisutna okruglom stolu "Zena, religija i drustvo". Prica: "Nismo upali, kako su mnogi govorili, nego smo uvedeni unutra. Cekali smo vrijeme za diskusiju. Kako se sve odvijalo, pocela sam se osjecati neprijatno, nezgodno. Bila sam napadnuta sa svake strane."
U mnogim situacijama i u pojedinim sredinama, kazu, nailaze na odbijanje. Ljudi negativo reagiraju na njih, jer: "Boje se nepoznatog. Kur'an drze u kucama, ali ga ne izucavaju. Ulema se slaze sa nama, sa nikabom. Mi samo zelimo u svakom trenutku svoga zivota da budemo muslimanke: i kad razgovaramo, i kad citamo, i kad kuhamo rucak, i kad setamo..." Almedina poredi njihove sa savremenim nacinom zivljenja: "U svijetu, subhanallah!, modernizacija dovodi do razdora i raspada porodice i drustva. Napravili su sad razna prihvatilista da povrate covjeku sigurnost, samopouzdanje. Prvo ga modernizacijom uniste, a onda mu knjigama i savjetima vracaju prvobitnu cestitost. Ljudi su se odrekli vjere, a to im je donijelo propast. U islamu nema takvih problema." Medjutim, ponekad neko od njih ima problema zbog nerazumijevanja najblizih, cak roditelja. Jedna "sestra" se udala, i iako je proslo prilicno vremena, nikad nije vidjela oca koji ne moze da prihvati njen nacin zivota. Majka joj je nudila mnoge materijalne pogodnosti samo da upise fakultet i skine nikab. Odbila je.
U slobodno vrijeme citaju, naravno, islamsku literaturu. "Volim svoju vjeru i hocu sto vise da znam o njoj", kaze Alma. Na televiziji ne gledaju, vele, "razvratne filmove i muzicke emisije u kojima je razvrat ili koje upucuju na razvrat". Vecina njih sije, zavrsile su kurseve organizirane specijalno za njih. Objasnjavaju da im nije zabranjeno da same hodaju, osim ako idu na duzi put, tada im je neophodna pratnja. "Kad bi ljudi razmisljali logicki, svi bi rekli da mi radimo ispravno", prica Almedina. Ako su propisno obucene, onda mogu gdje hoce, "u gradski prijevoz ili u red za placanje elektricne energije", bitno je da same procijene situaciju. Za licnu kartu su se slikale pokrivene mahramama, bez nikaba. Kod ljekara odlaze tek kada su sigurne da ce ih pregledati zena. "Vama vase, nama nase. Mi cemo pruziti nase dokaze da je islam ispravna vjera, a neka prihvati ko hoce", porucuju. Na kraju mole da posljednja recenica bude: One su sretne u islamu.
HOMEINI JE KRIV ZA SVE
PEZO: Clanovi AIO-a su na osmomartovskoj tribini "Zena, religija i drustvo" rekli da je inicijativa "Cvijet za zene Kabula" jedna od aktivnosti Zapada i Evrope protiv islama. Neki organizatori su to objasnili nasim frustracijama, a radilo se o cinjenicama koje imamo o njima. Primjer: Prosle godine EZ je organizirala istu manifestaciju ali za zene Srebrenice, a oni su krivi za njihovu tragediju. Ili, recimo, Jasna Samic koja je orijentalista, a poznato je da oni proucavaju islam da bi se borili protiv njega, dakle profesionalni borac protiv islama. Dalje, Drago Pilsel. Prema nasim informacijama, pojavio se u Zagrebu '92. godine. Do tada je zivio u Juznoj Americi, vjerojatno u Argentini. On je krscanski teolog. Pokusao se u Zagrebu promovirati kao intelektualac. Nije uspio. U nekim krugovima vazio je za americkog spijuna. Dolazi u Sarajevo, muslimanima moze prodavati sta hoce. Ovi, kao i ostali organizatori zeljeli su pokazati polozaj zene u islamu crnim, negativnim, losim, kroz parole o ljudskim pravima, emancipaciji. DANI: Poslije tog skupa, vas su okarakterisali kao vehabije. Ko su oni?
PEZO: Muhamed Ibn Abdul Vehab, po kome nazivaju vehabizam, je islamski ucenjak s kraja 19. stoljeca, koji je zivio na prostorima danasnje Saudijske Arabije. On je, svojevremeno, bio borac protiv iskrivljavanja vjere koje se bilo pojavilo pod raznim uticajima. Htio je povratiti izvorni islam. Inace, siije, Iranci, odstupili su od izvornog islama, pretvorili su se u sektu. Razgovor o tome bi nam uzeo puno prostora, ali hocu da kazem da ta negativna propaganda protiv vehabizma potice od Homeinija, pogotovo, recimo, protiv Saudijske Arabije i tamosnje uleme. Najlakse je etiketirati, izmisliti neki termin kao sto je vehabija, fundamentalist, terorist, ekstremist... To se moze naci i u Homeinijevom testamentu gdje on, izmedju ostalog, kaze da je i nas Kur'an vehabijski, da je vodja vehabija kralj Fahd itd. Tako se pojavio termin vehabizam. Vehabije kod nas ne postoje, a mi sebe smatramo onima koji slijede izvorni islam. Nikad za sebe necu reci "ja sam vehabija". Meni to nista ne znaci.
|
|