SAVREMENO RAZDOBLJE
PISANA KNJIZEVNOST
Liriku karakterizira paralelizam tokova u kojima se ocituju razlicita pjesnicka iskustva raznih pjesnickih narastaja. Glavni predstavnici: Salih Alic (1906-1982), liricar impresionisticke vokacije, okrenut pejzazu, s posebnom sklonoscu za sonet; Skender Kulenovic (1910-1978), najprije pjesnik ratnih poema u kojima je dosla do izrazaja njegova vitalisticka vizija svijeta i svojevrstan panteisticki aktivizam, a poslije istancani liricar okrenut sonetu, u kojem se osjeca ton rezignacije i stisane lirske kontemplacije (poeme Stojanka majka Knezopoljka, Seva, Soneti I-II); Mehmedalija Mak Dizdar (1917-1971), u prvom razdoblju pjesnik u cijoj se lirici preplicu socijalni i ljubavni motivi, a u najzrelijem dijelu opusa oblikovao je atmosferu srednjovjekovne patarenske Bosne i izrazio sav tragizam njezine povijesne sudbine, jezikom koji svoje polaziste ima u srednjovjekovnim natpisima na steccima (poema Plivacica, zbirke Vidovopoljska noc, Okrutnosti kruga, Kameni spavac i dr.). Izet Sarajlic (1930-2002), pjesnik sa naglasenom sklonoscu za "kolokvijalnu liriku" nevezanog stiha, koji se razvijao pod snaznim utjecajem ruskih pjesnika; Husein Tahmiscic (1931-1999), pjesnik sa usmjerenoscu na moderni izraz u znaku nadrealistickih odjeka; Husein Basic (1938), koji je folklornu gradju zavicajnih predanja preobrazio u poetsku sliku ljudskog sukoba sa silama historije i prirode; Bisera Alikadic (1939), koja se u prevladavajucem lirsko-ispovjednom pjesnistvu oglasila otvorenoscu nespojivom sa tradicionalnim shvacanjem tzv. "zenskog pisma"; Abdulah Sidran (1944), koji u bosnjackoj lirici nastavlja liniju "komunikativne razgovjetnosti" i koji u razudjenom slobodnom stihu, pogodnom za govorenje, prijemcivom za slusaoca, najuspjelije pjesme ostvaruje u primjerima gdje se stapaju "culni misterij i ezoterijski odjek duse"; Mubera Pasic (1945), kao izraziti predstavnik "antimimetickog" postupka, nasuprot Sidranovoj komunikativnoj razgovjetnosti, iskazuje se kao pjesnik "iracionalnog pejzaza duse i posvemasnje razdesenosti antropoloske slike svijeta" (Durakovic); Dzemaludin Alic (1947), liricar koji se priklonio meditativnom toku bosnjackog pjesnistva, oblikujuci najuspjelije pjesme stisanim, elegicno intoniranim stihovima. U srazmjerno mladjem te u najmladjem narastaju bosnjackih liricara samosvojan pjesnicki glas stekli su Kemal Mahmutefendic (1942), Ibrahim Kajan (1944), Munib Delalic (1950), Hamdija Demirovic (1954), Hadzem Hajdarevic (1956), Dzemaludin Latic (1957), Ferida Durakovic (1957), Zilhad Kljucanin (1960), Semezdin Mehmedinovic (1960), Selim Arnaut (1962), Zijad Sarajlic (1962), Damir Uzunovic (1965) i Mirsad Sijaric (1970).
Noviju bosnjacku prozu karakterizira znatna zanrovska i tematska raznovrsnost te razlicite inovacije u oblikovanju djela, a s protokom vremena sve je vecu prevagu odnosio roman, kao najreprezentativnija knjizevna vrsta modernoga doba. U pripovijetki je uocljivo prosirenje raspona i s obzirom na teme i s obzirom na knjizevni postupak: od pripovjedaka s ratnom i poratnom tematikom u socrealistickoj maniri do moderno oblikovanih proza s tematikom iz savremenog zivota.
Glavni predstavnici: Mehmed Mesa Selimovic (1910-l982), najprije pisac proza s ratnom i savremenom tematikom, a poslije romanopisac koji se posredstvom vracanja u proslost bavi zapravo zapitanostima savremenog covjeka, osobito u slozenom odnosu pobunjenog pojedinca prema instituciji vlasti i sl. (zbirke prica Uvrijedjeni covjek, Magla i mjesecina, romani Tisine, Dervis i smrt, Tvrdjava i dr.); Alija Nametak, koji je u razudjenom pripovjedackom opusu nastavio predratnu liniju dokumentarnog prikaza narodnog zivota, posebno zanimljivom u jezickom sloju i zivopisnoj lokalnoj boji, sa osobenim, reskim humorom (Ramazanske price, Trava zaboravka, Tuturuza i Seh Meco); Rasim Filipovic, pisac romana sa savremenom tematikom, izrazitije zaokupljen zenskim likovima (Glumica, Dovidjenja smrti, Nicija); Skender Kulenovic, koji prosiruje tematski raspon proze koja knjizevno svjedoci o drami drustvenog raslojavanja u bosnjackoj narodnoj zajednici u austrougarskom te u razdoblju izmedju dva svjetska rata (zbirka prica Divanhana, roman Ponornica); Camil Sijaric (1913-1989), pripovjedac u cijim je prozama zamjetljiv utjecaj usmenog pripovijedanja, okrenut u jednom dijelu opusa zavicajnim temama iz bosnjackog sela u Sandzaku, a u drugom povijesnim temama (zbirke prica Ram-Bulja, Nasa snaha i mi momci i dr.; romani Bihorci, Kucu kucom cine lastavice, Konak i dr.); Dervis Susic (1925-1990), cije pripovijetke odlikuje dramatska linija fabuliranja; u romanima sa ratnom tematikom okrenut je humornom vidjenju ljudi i prilika, a u romanima s tematikom iz osmanskog razdoblja bosnjacke povijesti zabavljen je polozajem pojedinca u slozenim historijskim okolnostima (zbirke prica Jabucani, Pobune; romani Ja, Danilo, Uhode, Hodza-Strah i dr.); Alija Isakovic (1932-l997), prozaist zaokupljen ispitivanjem svijesti savremenog covjeka u slozenom odnosu prema duhovnom naslijedju (zbirke prica Semafor, Taj covjek; romani Sunce o desno rame, Pobuna materije); Muhamed Kondzic (1932-1996), pripovjedac koji je u pricama i romanima upecatljivo progovorio o dramaticnom polozaju savremenog covjeka, vracajuci se u okruzenje osmanskog razdoblja proslosti Bosne, slicno Selimovicu i Susicu (romani Noc nema svjedoka, Silicijum front, Zive muke); Sead Fetahagic (1935), zastupnik moderne egzistencijalisticke proze u bosnjackoj knjizevnosti (zbirke prica Cetvrtak poslije petka, Go covjek na krecnjaku); Nedzad Ibrisimovic (1940), pripovjedac i romanopisac koji je postupkom "toka svijesti" uspjesno ponirao u zamrsene slojeve bosnjackog naslijedja u sferi pojedinacnog i porodicnog (romani Ugursuz, Karabeg, Braca i veziri, zbirke prica Kuca zatvorenih vrata, Nakaza i vila i dr.); Bisera Alikadic (1939), prvi romanopisac medju Bosnjakinjama, cije proze sa tematikom iz savremenog zivota imaju nerijetko autobiografsku potku (romani Larva i Krug); Jasmina Musabegovic (1941), koja u moderno intoniranim prozama knjizevno svjedoci o razdoblju za vrijeme i nakon zavrsetka Drugog svjetskog rata iz perspektive bosnjacke porodice (zbirka proze Snopis, romani Skretnice i Most); Irfan Horozovic (1947), pripovjedac i romanopisac sa sklonoscu za fantasticno u lirsko intoniranim prozama s temama iz bosnjacke proslosti, ali i dramaticne sadasnjosti (zbirke proza Talhe ili Sedrvanski vrt, Karta vremena, Prognani grad i dr.; romani Kalfa, Slican covjek, Berlinski nepoznati prolaznik i dr.); Dzevad Karahasan (1953), zastupnik "akademske proze" u bosnjackoj knjizevnosti, sa znatnim prodorom esejisticke gradje u pripovjedacko i romaneskno tkivo (zbirka prica Kraljevske legende, romani Istocni diwan i Sahrijarov prsten).
Ostali predstavnici: Zaim Topcic (1920-1990), Husein Basic (1938), Bajram Redzepagic (1939), Iso Kalac (1939), Nijaz Alispahic (1940), Melika Salihbeg Bosnawi (1945), Safeta Obhodjas (1951), Murat Baltic (1952), Zlatko Topcic (1955), Fatima Muminovic (1956).
Drama u ovom razdoblju, uz nastavak linije "drame u uzem smislu" iz prethodnog razdoblja i komedije, dobija nove podvrste: radiodramu i televizijsku dramu. Dramu u uzem smislu najuspjesnije nastavljaju Skender Kulenovic (Svjetlo na drugom spratu, Djelidba) i Alija Isakovic (To, Generalijum, Hasanaginica ), dok komediografsku liniju, jasno izrazenu i u austrougarskom i u razdoblju izmedju dva svjetska rata, najuvjerljivije slijedi Fadil Hadzic (1922), pisac brojnih, drustveno angaziranih komedija (Politicko vjencanje, Drzavni lopov, Covjek na polozaju i dr.).
Najreprezentativniji predstavnici putopisa u ovom razdoblju bosnjacke knjizevnosti su Zulfikar Zuko Dzumhur (1920-1989) i Alija Isakovic. Humoristicko-satiricki intoniranu prozu najuspjesnije je u savremenom razdoblju njegovao Enver Enko Mehmedbasic (1935).
Knjizevnom historijom i knjizevnom kritikom najintenzivnije su se bavili Salko Nazecic (1904-1970), Midhat Samic (1907-1990), Midhat Begic (191l-1983), Muhsin Rizvic (1930-1994), Lamija Hadziosmanovic (1931), Djenana Buturovic (1934), Hanifa Kapidzic-Osmanagic (1935), Hatidza Krnjevic (1936), Kasim Prohic (1937-1984), Fehim Nametak (1944), Amir Ljubovic (1945) i Enes Durakovic (1947).
|