Srbi kao nacija , većinom ne postoje..
Riječ Srbin, mnogi smatraju staroslavenskom derivacijom Soraba, ili sluge božjeg..
Jaz, Car Dušan, Sorab rab bozbi, u prevodu ja, car Dušan, sluga božji.
U Dušanovom zakoniku 1347, koji je sličan Hamurabijevom zakoniku od prije 2500 godina, postoje tačke, kako se Sorab (Srbin) treba ponašati, sa Vlahom, kako su Sorabi, samo uslužni bogu, i kako se postaje Sorabom. Začudo najveći Srpski Car Stefan Dušan Uroš ili skraćeno Car Dušan 1331-1355, ne zna, da u njegovoj zemlji žive Srbi, barem puno, i on vidi dosta Vlaha, bre.
Par godina prije njega, jedan drugi Srpski car Dragutin Uroš 1243-1276 , u Pušetvijama, ili putovanjima, vidi samo Vlahe, on samo kaže da je Humska zemlja puna Vlaha, većinom su pravoslavne vjere. Još, priča o Srpskim zemljama, u to doba. Čak, ni 100 godina, od smrti Stefana Nemanje 1199, oko 1270, ljudi ne znaju da tu sve živi Srbi.
Car Dušan, čak toliko prezire Vlahe, on lijepo kaže, ako se koji Vlah oženi sa Sorabskom ženom, slijedi mu najgora moguća kazna. Izgleda, Car Dušan bi pola ovih kvazi Srba, pogubio, kao što je u vrijeme Vlahe pogubljavao.
Sorab je svak onaj koji je vlastela, i ima svoje dobro. Dobro, na staroslavenskom jeziku, znači imanje. On bezemljaše jednostavno naziva Vlasima, Hrvati u Dalmaciji, pak kažu i dan-danas za bezemljaše Vlajima, a u Istri, oni se zovu Ćićima (Cici), po regiji Ćićarije, odakle su došli.
U Bosni, se pak zovu Cincar, po vlaškom Tzinztar.
Srbe su u Bosni i Hrvatskoj stvorili Turci. Turci su za Pravoslavne, pričali Kara-Vlah ili Crni Vlah, a neki su ih nazivali i Martolozi, Mlečani sa ovih prostora. I, sam Mauro Orbini 1604, nalazi samo Pravoslavne Vlahe, a ne Srbe !!!
Rast Vlaha, i vlaškog pitanja, te pravoslavnih Vlaha, je užurban, nakon kalvarije Bečkih ratova 1683-1699 u kome Muslimani gube Liku, Slavoniju, Mađarsku i razne druge pokrajine, i kada Otomani gube skoro trećinu Europskog domena, kojeg su imali.
Mirom u Karlovcima, određuje se granica Bosne i Hrvatske, koja će manje ili više, ostati kakva je danas. Srpska granica je Višegradskim mirom određena oko 1327. godine. Jedino je par godina nakon smrti, Tvrtka oko 1395. godine, srpska vojska uzela Srebrenicu, i držala je do polovine 1400-tih godina.Ali, ostalo je sve tu.
Kao, što sam rekao, ‘Vlaško pitanje’ u regiji Hrvatskoj bih podjelio na tri komponente.
1) Vlasi u Turskom carstvu, rast i razvoj pravoslavnih Vlaha i doseljavanje istih. Prvo su naseljeni Žumberački Vlasi oko 1530. godine od Turaka, na prostor Žumberka, ali kako je okolina bila izrazito katolička, i kako su katolici bili veoma religiozni, pravoslavni Vlasi oko regije Žumberka, do 1600. g. su svi Katolici, kasnije će od njih nastati Hrvati!!
2) Cici (Ćići), i regija Cicarije (Ćićarije), oni se naseljavaju, kao bezemljaši oko 1400. godine u daleke krajeve Istre, da izbjegnu ratove, a i da dobiju šta zemlje. Cici su bili pozvani od Mlečana na ove prostore, ako prihvate katolički vjeru. To njima nije bio problem, i dobitkom zemlje, oni su svi postali katolički Vlaji. I, dan-danas u Istri, kada Hrvat iz grada kaže nekom drugom Hrvatu, Cic, misli na najveću moguću uvredu.
Period poslije 1700. g. je period doseljavanja Vlaha pravoslavne vjere, na bivša imanja muslimana Like i Slavonije te Dalmacije.
Tako u selu Islam kraj Zadra, muslimanskom, doseljavaju se pravoslavno-katolički Vlasi, i svoj dio sela zovu Islam Grčki i Islam Latinski. Svijest tih ljudi o nekim Srbima, srbovanju , Srbiji preko Drine, tada nije postojala.
3) Period 1700-1800 je posebno period vojne granice i uspostavljana graničara, nakon Balkanskih ratova. Tada u Hrvatsku dolazi i mali kontingent onih pravih Srba, za bune Arsenija Čarnojevića ili Čarnog, što bi danas značilo Crni. Crni je 1690. pokrenuo bunu kosovskih Srba, nakon pada Budima pod Austriju 1686. godine, i uzimanja najvećeg dijela Like pod Austrijskom čizmom 1690-tih godina. Nakon par pobjeda protiv već sada demoralizirajućih Turaka, Kosovski Srbi su se totalno osilili, i počeli da izbijaju niz Kačaničku klisuru prema Skoplju, gdje je već postojao Otomanski garnizon. Tu, su ga Srbi 1690. spušilili i u par bitaka, u kojem su učestvovali i Bošnjaci na strani Otomana, nagnali Kosovske Srbe na Seobu. Većina njih prelazi u Zemun, Sremske Karlovce, Zrenjanin i Varaždin, i njihovi potomci su danas Lale, ili starosjedioci Srbi. Dobar dio se naseljava u Istočnu Slavoniju a jedan dio u Mađarsku.
Od 1800. godine i počev od Vukovog, ‘Srbi svi i svuda’, kada je bekavicu zamijenila ekavica, kao i ijekavica, kao Srpski govorni jezik. Vuk, tada inače Pravoslavni Vlah iz Hercegovine, zamišlja neko Srpstvo u regijama izvan Srbije, što je koncept za “Homegenu Srbiju” Stevana Moljevića i “Načertanije” Nikole Garasšanina 1844., kao glavna štiva Srpskog pokreta 19. stoljeća. Poslije će se to rapidno urbanizovati sa Dedijerom i Cvijićem, u njegovim putovanjima “Stare Srbije”.
Bosanski Srbi
Bosanski Srbi su najvećim dijelom, zabilježno potomci pravoslavnih Vlaha, i Vlaha pravoslavnih iz teritorije današnje Crne Gore. Oni su uglavnom bili naseljavanji od Turaka na prazna imanja katolika, kada je katoličko stanovništvo, posebno Bihaćke regije, otišlo ka Gradišću, ili Gradišćanski Hrvati. Na njihova imanja kraj Bihaća ih je naselio Hasan Paša Predojević, i dao im sela u šumi, iako su jedan dio činili katolici, koji su prešli na islam.
U Bihaću i “Bihaćkoj Krajini” Radoslava Lopašića, vidi se trend doseljavanja Vlaha na Bihaćke krajeva, i koje godine su efektivno pravoslavni Vlasi došli na ove krajeve. Na, mjesta gdje su svi katolici prešli na islam, primjer Izačića, osnovan od Hrvatskog kneza Bogdana Izačića 1420., dok je njegov pra-unuk uspio da sve preobrati na islam. Kao na na Tržac, koji je bio vlasništvo porodice Frankopan, a neki Frankopani su se potpisali Frankopan de Tržac, po staropm zavičaju. Kao i Jelačić von Bužim.
U tim krajevima, većina stanovništva prelazi na islam, a jedan dio se popunjava, izbjeglim muslimanima iz Like, Banije, Korduna i Slavonije.
Tako su Malu Kladušu 1710. naselili muslimani Drežnika. A muslimani su naselili Kulen Vakuf i osnovali ga od muslimana Like.
Lopašić nam govori, ko je ‘donio’ Vlahe, i kako se Pravoslavlje širilo na Bihaćkom kraju. Lopašić ima sjajne podatke, o historiji Bihaćkog kraja, i jedan od od umjerenih Hrvatskih pravoslavnih historišara, jer tako se Lopašić izjašnjavao. Što nam daje na uvod, da se tek prije 150.g. počela formirati Srpska nacija u Hrvatskoj
U Bosni, oni su također i potomci, uskoka, i ljudi koji su pljaćkali i palili muslimanska sela Istočne Hercegovine.
Akademik Hivzija Hasandedić nam opisuju u štivu “Muslimanska baština Istočne Hercegovine”, stradanja i historiju muslimana Istočne Hercegovine. Od Stojana Jankovića, koji zapali Mostar i pobi muslimane, do nekih zamišljenih ‘Baja Pivljanina’, koji zapali Kazance, i iz zvog vlaškog Plemena, naseli Pravoslavne. Mnoga muslimanska sela su stradala od uskoka Baje Pivljanina, Stojana Jankovića i drugih. To, i kuga Istočne Hercegovine koja je vladala od 1700-1750.g. je skoro uništila muslimane Istočne Hercegovine, iako su još muslimani imali Nevesinje, koje će biti njihovo do 1878.g., kao i Ljubinje, kojeg će Crnogorci uzeti 1877.g., zapalili, a muslimansko stanovništvo protjerati.
Na prostoru Istočne Bosne, prije dolaska Turaka, je vladala porodica Pavlovića. Pavlovići su bili vladari Hvoče, današnje Foče, Prače, Vrhbosne (Sarajeva) i većeg dijela Istočne Bosne, na onom dijelu, koje ide prema Srpskoj granici.
Najpoznatiji Pavlović je vice-župan Ivaniš Pavlović.
Jedan dio Bošnjaka, koji su bili pravoslavne vjere su postali Srbi. No, najveći dio su bili potomci Vlaha iz Srbije, koji su postepeno naseljavali ove krajeve. Na, prostorima starih gradova Hvoče, Prače i Jeleča, ti Vlaški doseljenici i uljezi nikad nisu mogli da se nasele na prostore Srednjovjekovne Bosne, i njihovih tvrdih gradova. Ti ljudi su uglavnom, formirala svoja naselja, daleko u šumi, tipa Šekovići, Han Pijesak i ostala slična mjesta.
Pravoslavne Vlahe Romanije i Glasinačkog platoa, je nasellio ludi beg Mustafa Koprulu, ili Čuprilić 1712. godine, kada je preko 5000 pravoslavnih Vlaha zarobio iz plemena Rovac, Vasojević i ostale, i naselio na svoj has (zemljište) na Romaniju i Glasinac. Ni, 200 godina poslije toga, nije bilo musliamanskog uha na prostoru Romanije i Glasinca.
I da ostavih kosti u tuđini, samo bih Bosnu sanjo…
Autor teksta: vjack
|