OTAC SEJFULAH EFENDIJA
Moj otac je bio oplemenjen dobrotom, tih, blag, temeljit i mudar. Savjete i prigovore bi davao pričajući o životnom iskustvu. Ako je neko zapeo u svojoj huji i naglosti, polako je, pričom i argumentima, razoružavao prisutnog, vodeći računa da ga ne uvrijedi i ponizi. Bilo je dosta slučajeva, sjećam se dobro jednom u ljeto 1939. godine dođe i sjede pored oca, mušterija Mujaga, gdje njegovi ahbabi inače sjede. Ja sam javio kafedžiji da dvije kafe donese. Mujaga je odmah počeo: - Sejfulahefendija treba mi velika namira. To znači ženi sina pa treba mnogo toga nabaviti, veselje je. Meni drago radi prodaje, a otac čestita i pita koji se sin ženi i jel' mlada s mjesta, a onda polahko biranim riječima reče:
- Mujaga jesi li mladencima našao kakve kuće, bar kljetaru (to je najobičnija kućica) nek budu sami i nek se kuće.
- Neka ih sa nama, nek je jača družina – veli Mujaga.
Otac je svoj stav sa činjenicom i iskustvo drugih pažljivo objasnio, a stavljajući Mujagi da razmisli i završio.
- Kad budu sami biće zadovoljniji i oni i tvoji u kući. Možete se u radu i drugom ispomagati, a kad god poželite jedno drugom možete doći u posjetu. Znam ja vi ćete to u dogovoru uraditi kako je najbolje – veli moj otac, a ja nastavih pripremati namiru.
Takav je bio i ostao do kraja život moj otac. Odgovarao je pričom koja ima svrhu savjeta i dogovora.
Evo još jednog primjera ljudskog odnosa mog oca prema drugim. Ahmet Rađo iz Rađevića kraj Kalimanića zemljoradnik, poznat po proizvodnji kvalitetnog krompira i drugog dobivao je više puta nagrade na poljoprivrednim izložbama, koje su organizovane u Rogatici i na nivou tadašnje Banovine. Sreska pripomoćna zaklada za razvoj poljoprivrede koja je kreditiranjem i drugim vidovima pomagala poljoprivrednu proizvodnju i unapređenje sela 1938. godine organizovala je izložbu u Rogatici. Bili su izloženi poljoprivredni proizvodi proizvođača sa ovog područja. Rogatički srez je u to vrijeme, bio među najvećim srezovima u tadašnje Jugoslaviji po površini i po zastupljenosti poljoprivrednih proizvođača. U sastavu sreza tada je bilo i područje Sokolca, Han Pijeska, Međeđe, Ustriprače, Prače i druga. Na toj izložbi u Rogatici, pored ostalog, zemljoradnik Ahmet Rađo iz Rađevića izložio je nekoliko vreća krompira proizvedenog na svom zemljištu, a čija krupnoća je izazvala pažnju pa i čuđenje posjetilaca, a i stručnjaka – agronoma Banovine. Poznavao sam Ahmeta Rađu, dolazio je ocu u dućan, bio je dosta dobra mušterija. Sjećam se snažan, veseo, rječit i što bi se reklo bistar, stamen seljak. Moj ga je otac cijenio i kao čovjeka i kao mušteriju. Kad se poljoprivredna izložba završila u Rogatici Rađo dovuče dvije vreće onog krupnog krompira i veli mom ocu:
- Evo ti ovaj krupni krompir da vidiš kako je dobar, plati mi kao i obični, njegova krupnoća mi je plaćena u nagradi koju sam dobio za ovakvu proizvodnju.
- Rađo, drago mi je da su te nagradili zaslužio si, a fala ti što si meni donio pa ću te i ja dobro nagraditi za ovaj krompir koji nikad veći nisam vidio.
Stavili su vreće na vagu koja je pokazala da je težina nešto više od 100 kilograma. Otac i Rađo pili su kafe, a ja sam u dućanu iz vreća prebacivao u sanduke i brojao komade. Nabrojao sam 93 krompira, što znači da je svaki krompir bio težak preko kilograma u prosjeku, rijetki slučajevi, zato pamtim. Najviše se radovala moja majka, krompir jedan dovoljan za pitu, ako dodaš još meso, ništa bolje od takve pite. Biba i Ahmet Rađo su imali sedmero djece. Ja sam bio u prilici da upoznam sina Selima. Završio je karijeru uspješnog direktora Molerskog preduzeća u Sarajevu. Ponekad bi i kafu popili i razgovarali o rogatičkom kraju, o našim očevima i njihovim težnjama, još od ranije da se naša omladina koja pristiže školuje, o stradanjima nevinog muslimanskog stanovništva, a i o drugim pitanjima. Jedne prilike ispričao mi je o zavjetu, obavezi koju je dao svom ocu. U njihovom selu, a i šire dosta rano u ljeto 1941. godine prvo su ubijani ugledni domaćini muslimani. Rat je. Njegov otac, sina Selima zadužio je da ako preživi rat izmiri dug za kupljenu robu na veresiju (priček) Sejfulah-efendiji Muftiću iz Rogatice. Rađo je te godine sa većinom mještana sela Rađevića ubijen. Selim, njegova braća i sestre su rat proveli po izbjeglištima, a onda poslije oslobođenja, školovanje i tek posao. Trebalo je i nekoliko godina da uštedi pa da dug izmiri. Kad je bio spreman otišao je u Rogaticu i rekli mu da će Sejfulah-efendiju naći kad izlazi iz čaršiske džamije. To je učinio, raspitao se i upoznao. Otišli su u obližnju kafanu kod Alije i mom ocu rekao:
- Mene moj otac Ahmet Rađo još 1941. godine zadužio da izmirim njegov dug za uzetu robu prije rata. Evo ja sam tek sada u mogućnosti da to platim pa sam zbog toga došao. Izvinjavam se što toliko čekate na svoje.
- Ništa platiti nećeš, a ništa tvoj pošteni dobri rahmetli otac meni ne duguje. Ja sam na početku rata odmah svima mojim dužnicima sve halalio. Knjige dužnika više ne postoje. Nisam želio da se bilo koja moja mušterija vodi kao dužnik, ja sam svima dužnicima oprostio dug – halalio. Dirnut sam i obradovan tvojom brigom i željom da uzetu obavezu očevu izvršiš, smatraj da si je časno izvršio i od mene ti hvala. Selim mi je nastavio detaljnije pričati kako je dalje tekao razgovor, kako mu je moj otac rekao da je još bilo dužnika koji su dolazili da plate dug, ali da on nije ni od jednog htio primiti i ako je svu svoju imovinu u ratu izgubio. Zahvalan je da je ostao živ i on i njegova djeca koja su brižna prema njemu. Moj otac je tada na Selima ostavio snažan utisak čovjeka koji svojim odnosom prema drugim, svojom pažnjom i dobrotom oplemenjuje ljude, budi njihovu želju i težnju da čovjek, prije svega treba da bude čovjek. Na sva moja uporna traženja pa i molbu da primi novac, da je to njegovo, da je to on mom ocu dao, Sejfulah-efendija je odlučno odbio, jer kako je rekao, time bi pogazio svoje životne principe, svoj odgoj čega se cijelog života držao i ponašao – sa ovim je Selim završio svoju priču. Može se reći da takvog mog oca građani znaju, takvog su ga susretali, cijenili i poštovali rogatičani, a i drugi. Mnogi ga se ranijih generacija i sjećaju. U neko kasnije vrijeme, pričala mi je sestra Hadžire, da je prigodom razgovora sa ocem o nečem što je trebalo na kući uraditi on rekao:
- Nek stoji, doći će Hakija preko vikenda pa ćemo se s njim dogovoriti.
- Nije hića, čekaćemo oče. Hoću da te pitam, a evo i povoda i prilike. Od svih nas mislim da Hakiju najviše voliš – pita Hadžira.
- Smireno otac odgovara:
- E, moja kćeri, mislio sam da si pametnija. Evo vidiš 5 prstiju na ruci, toliko vas imam. Uzmi nož i probaj se porezati po bilo kojem prstu jednako će biti i isto će boljeti. Djeca se, ako su hairli, jednako vole. Hakija je najiskusniji, proveo je tolike godine sa mnom u dućanu, nije me nikad ni kasnije razočarao, ima više iskustva pa treba njega konsultovati. Politikom se nije nikada bavio, ali se dosta angažovao u mlađim danima u udruženjima i društvima koja su radila na unapređenju obrazovanja i kulturnom napretku muslimana. Bio je sa svojim prijateljima organizator u formiranju, a poslije i predsjednik Dobrotvornog društva za školovanje omladine koja je pokazivala veći interes u učenju i bilježila rezultate. Sakupljana su, od bolje stojećih građana, novčana sredstva i redovno davate mjesečne stipendije đacima i studentima. U ovome su postizani zapaženi rezultati. Rogatica je sa stanovišta veličine grada i brojnosti življa imala znatno više đaka i studenata u odnosu na veće gradove. Bio je dosta aktivan u „Uzdanici“, „Muslimanskoj čitaonici“, Udruženju trgovaca i drugim dobrotvornim organizacijama. Bio je uporan pobornik obrazovanja. Sjećam se žučnih rasprava sa svojim prijateljima koji su bili neodlučni u slanju svoje djece na školovanje u Sarajevo i druge gradove. Očeva mušterija Smaić iz Kalimanića pravdao se da nezna kako bi sina Sabriju upisao u Medresu. Otac je otišao u Sarajevo i to obavio. Sabrija je bio odličak đak, a poslije priznati finansijski stručnjak, direktor računovodstva u Bosna autu. Kada su moji sinovi stasali na fakultet interesovao se i radovao što dobro uče. Stariji sin Tarik kada se zaposlio i počeo raditi kao znak pažnje kupio je ocu od prve plate fini štap koji mu je, i kad je otac bio bolestan, stajao uz krevet sve do smrti. To mu je bio ponos na unuka Tarika. I meni je jednog dana pred vrijeme upisa u škole rekao da možda i ja idem u Sarajevo u trgovačku akademiju. Moje radovanje je kratko trajalo. Malo duže je objasnio kako sam se ja dobro snašao u trgovini, kako znam sa kupcima, umijem da im predstavim robu i prodam, a da on stari, pa je sa majkom razgovorao i da je najbolje, da ja ostanem u trgovini, a mlađi brat Mustafa koji je takođe bio dobar đak ide dalje na školovanje. U kući moga oca i majke riječ starijeg se nije mnogo komentarisala, nego poštovala. I ja sam tako postupio. Od tada otac je redovno, sa sobom, mene vodio u Sarajevo radi kupovine robe kod veletrgovaca. Uvodio me u posao i detaljnije upoznavao, da prvo, treba obići sve značajnije trgovce, a onda tek kupovati. Jevreji su u to vrijeme u Sarajevu držali preko 90% trgovačke mreže na veliko Danoni, Pape, Altarci, Baruh i drugi. Otac je bio siguran kod onih gdje godinama kupuje, a oni su ga poštovali i izlazili u susret kod izbora i kvaliteta robe. Imali su povjerenja u njega, a on je na vrijeme plaćao račune. Ja sam bio iznenađen prvim susretom sa sarajevskim trgovcima, njihovom vještinom faljenja robe, njihovom brigom da budeš zadovoljan da dođeš ponovo. Dobio sam na poklon od Danona zimski kaput. Mnogo mi se svidio, imao je veliku kragnu za podići, kose đepove, što ja dotad nisam imao prilike vidjeti. Da je moglo ja ga nebi ni skidao, nosio sam ga do rata. Od muslimana veletrgovaca bio je najpoznatiji Muhamedaga Šabić i Mahmut Nakaš. Bila je velika i dobra njihova tekstilna radnja u Čurčiliku. Imali su kvalitetnu robu i otac je kupovao kod njih ono što su imali. Sa Muhamedagom Šabićem otac je bio od ranije dobar prijatelj. Muhamed-aga je oca zvao svakog ramazana u goste na nekoliko dana da zajedno poste i obave vjerske obrede. Moj otac je ujutru ranije išao u čaršiju i među prvim otvorio dućan. Jedno od nas djece nosili smo u tasovima (meterizima) ručak. Kući je dolazio tek predveče. Dućan je bio dosta velik sa tri pulta i tri strane rafova (polica) popunjene tekstilnom robom, stolice i klupa za mušterije, većom prostorijom za ostavu pamuka i druge robe koja nije još ni raspakovana. Imao je dosta stalne mušterije, dobrih bogatijih domaćina sa sela. Kako je moj otac bio dosta aktivan u društvenom radu, imao i funkcije: predsjednik Dobrotvornog društva za školovanje omladine, koja dobro uče, a nemaju finansijskih sredstava, zatim član Izvršnog odbora Narodne uzdanice, Udruženja trgovaca i drugih organizacija, imao je često goste, pa je zato u uglu dućana, bio prilagođen odgovarajući prostor. Kad bi predveče došao kući, ako je ljeto, radio bi malo u bašti gdje je bilo posijano povrće, a dosta je bilo raznog voća. Išao bi u obližnju Arnautovića džamiju na akšam i na jaciju. Donosio je novine kući pa bi čitao ili učio. Išao bi sa Majkom na sijela rodbini, prijateljima, a oni bi nama dolazili. Tokom dana majka je mogla ići ženama na sijelo, ali naveče kad je otac kući, volio je da je ona tu. Evo jedne porodične dogodovštine iz tog vremena. Jednu veče majka sa Hadžirom otišla na sijelo očevoj sestri Ferida-hanumi Hafizović uz njegovu saglasnost. Sutradan naveče je novo sijelo kod rodice Fat-hanume Sokolović gdje je predviđeno pravljenje ćetenije. Pozvata i majka i Hadžira, pa dok još nije otac došao dogovaraju se kako će ga pitati jer će biti da dvije noći jednu za drugom idu na sijelo. Pita otac moju Majku kako vam je bilo sinoć na sijelu.
- Dobro, samo neznamo kako ćemo i večeras smo pozvani kod Fat-hanume Sokolović. Dvije večeri na sijelima, ne znamo je li nam mnogo?
- Idite, žena vas zvala, ja ću i večeras ostati kod kuće.
Majka i sestra Hadžira na samku komentarišu, kako se otac podobrio i pušta na sijelo, evo dvije večeri i veli da idu.
Još juče kad su iz Zenice sestra Rabija i zet Šaćir najavili da u subotu dolaze, Mati je skuhala tepsiju hurmadžika. Zimsko je doba, može u hladnom stajati. Vidio je otac tepsiju i hurmadžike gore na spratu u sobi. On je dobrog apetita, slatko drago, a hurmadžike ne broji kad jede. Načeo je prvu noć tepsiju i pojeo dva put po nekoliko komada, dok su Majka i Hadžira bile na sijelu. Zato kad traže neka idu i na ćeteniju, otac ima još hurmadžika u tepsiji.
Došla je majka i Hadžira sa sijela, donijeli su i ocu ćetenije. Malo je uzeo i nastavio čitati. Majka ga pita:
- Što ne jedeš, nije ti dobra?
- Uzeo sam, probao dobra je ćetenija nek stoji sutra ću. Večeras nisam od apetita.
Mati razmišlja – nikad slatko nije odbijao, uvijek je za to imao apetit. Njene sumnje odvedoše je gore na sprat u sobu. Tepsija na ormaru pokrivena, stoji kao što je i ostavila. Podiže i iznenadi se, tepsija skoro prazna samo su na kraju dva hurmadžika. Sad odmah Mati shvati što je on slao na sijela. Noseći tepsiju dole Mati zavika:
- Šta si ovo uradio, kako si mogao toliko pojesti, kćer i zet dolaze?
Moj otac blagim, umiljatim i po malo molećivim glasom, kao neko ko je pogriješio reče:
- Nazo moja, ne brini sve ćemo ispraviti. Da ti kažem kako je bilo. Uzmem ja tepsiju predase, hurmadžici samo što ne pitaju – hoćemo li se jesti. Ja probam, jednu odlična, pa druga, dalje nisam brojao, išao sam po čašu vode. Ne možeš vake rumene, sa dobrim zalivom, puterom, pa vidiš i pokoji orah i sve to da gledaš a da ne jedeš. Kad sam pomislio na tebe Nazo tek onda viđoh da sam na drugom kraju tepsije. Dabogda ti se ruke pozlatile, kako si ih dobro napravila, nikad bolje. Ostavio sam dva hurmadžika da probate.
Vidi Mati da on sve okreće na šalu, pa i ona popusti i uzvraća.
- Nek Hadžira odmah ide po ljekara, toliko pojesti hurmadžika, moraće ti pozliti, šta ću ja bez tebe. Slatko nemoj ni malo jesti do bajrama. Šećera nabavi malo više, hoću i ja da organizujm sijela i ćeteniju dok su zimski dani.
- Šećer ću nabaviti, biće ti i za ćetenije, ali nemoj ni rodbini i drugim pričati da sam pojeo tepsiju hurmadžika. Dva su ostala, a ima i većih tepsija od ove. Doktor mi ne treba sa mnom je sve u redu, ako treba da se uvjeriš daj tu ćeteniju poješću, ima mjesta i za nju.
Mati je sutradan napravila novu tepsiju hurmadžika i kakav je običaj zet i kćerka su dočekani. U porodici se uz šale, dogodovštine i druge priče pominjala tepsija i nestanak hurmadžika.
|